Test av Social Media Management systems
Å holde styr og orden på planlegging og jevnlig publisering på bedriftens sosiale medier kan være krevende i hektiske hverdager. Hvis du er gründer eller driver en mindre- eller mellomstor bedrift kan du sikkert kjenne deg igjen en slags følelse av dårlig samvittighet for ikke å strekke til på dette området. Jeg vet akkurat hvordan det er, for jeg sitter i eksakt samme båt som deg.
Når vi ikke rekker eller klarer å opprettholde en noenlunde jevn aktivitet på sosiale medier så er det store muligheter for at vi også taper salg og omsetning. For at sosiale medier er en viktig del av markedsføringen for bedrifter i dag, det kommer vi ikke unna.
Heldigvis finnes muligheter og hjelp, selv for oss som døgnet knapt har timer nok til at vi rekker å spise og sove. Når det kommer til jevnlig aktivitet på sosiale medier er det spesielt 2 ting som kan hjelpe oss.
Det første en innholdsstrategi for sosiale medier. Det høres kanskje komplisert og vanskelig ut, men det er ikke det. Bruk 2-3 dager på spikre denne, det kommer til å spare deg masse tid og gjøre innholdet dit mye bedre og mer effektivt.
Det andre er å bruke et Social Media Management system (SMM). Med et SMM kan du som et minimum planlegge og publisere innlegg på flere sosiale medier fra en plattform. Dette gjør det både enklere og raskere for deg å drifte flere kanaler.
Utvalget av slike systemer er stort, det samme er spriket i både pris og funksjoner. Fra de enkleste og rimeligste som kun tilbyr begrenset planlegging og publisering, til de mer avanserte som både har ubegrenset planlegging, felles sosial innboks, analyseverktøy, social listening og employee advocacy funksjoner.
For å hjelpe deg å navigere i jungelen og lettere finne det Social Media Management systemet som beste dekker ditt behov tar jeg jobben med å teste.
Målet er å gjennomføre og publisere tester av totalt 20 plattformer for administrasjon av sosiale medier i løpet av året. Denne artikkelen er den første av i alt 24 (planlagte) artikler. Så følg med for flere tester etter hvert.
#1 Hootsuite
Første SMM system som skal testes og vurderes er Hootsuite. Dette er ett av de mest kjente verktøyene for administrasjon av sosiale medier, så sjansen for at du har hørt navnet før er absolutt til stede.
Før jeg går i gang med å dele mine egne opplevelser av og meninger om Hootsuite, la oss først se på hva Hootsuite skriver at de er. Jeg klarte heller ikke la være å høre hva ChatGPT kunne fortelle om Hootsuite.
Hootsuite om Hootsuite
Hootsuite oppgir på sin forside at de skal hjelper bedrifter å få økt rekkevidde og mer ‘’business’’ med sosiale medier. Ved å samle all administrasjon av sosiale medier på ett sted skal man spare både tid og penger. Hootsuite tilbyr ett verktøy for planlegging, publisering og kundeservice i sosiale medier. I verktøyet kan man også følge med på trender og få hjelp til å publisere til riktig tid på ulike sosiale medier basert på når målgruppen er mest aktiv og man oppnår størst engasjement på innlegg.
Chat-GPT om Hootsuite
I disse dager fant jeg det nesten umulig å ekskludere en liten uttalelse fra Chat-GPT. Jeg stilte rett og slett spørsmålet ‘’Hva er Hootsuite?’’, og dette er svaret jeg fikk:
Hootsuite er en plattform for sosiale medier som lar brukere planlegge og publisere innhold på flere sosiale medier, som for eksempel Twitter, Facebook og LinkedIn. Den gir også analyse- og engasjementsverktøy for å hjelpe brukere å følge med på ytelsen til sine sosiale mediekampanjer.
Innledning
Hootsuite er en av de mer kjente plattformene for administrasjon av sosiale medier. Prismessig ligger løsningen midt på treet hvis man klarer seg med én bruker; da kan man koble opp og administrer 10 sosiale kontoer for EUR 99 per måned. Det er denne prisplanen (Professional) jeg har testet.
Trenger man flere brukere gjør prisen et ganske kraftig hopp til EUR 249/mnd. Det er en ganske betydelig økning, selv om man får noe mer funksjonalitet. Team, som planen heter, inkluderer 3 brukere, funksjoner for teamsamarbeid, og tilgang på 10 ekstra sosiale kanaler, altså 20 til sammen.
En komplett oversikt over Hootsuite sine prisplaner og funksjonalitet finner du her.
Av sosiale medier har Hootsuite støtte for Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok, Twitter og Pinterest. Det er vel egentlig bare Snapchat som mangler.
I tillegg til disse sosiale mediene kan du integrere en rekke andre systemer med Hootsuite. Det finnes apper integrasjon med for eksempel Notion, Airtable, Google My Business og HubSpot for å nevne noen.
Apper er tilgjengelig i Hootsuite sin app store og man finner enda noen flere Hootsuite apper hos Synaptive. Noen av appene er gratis, andre er det et månedlig abonnement på som kommer i tillegg til Hootsuite abonnementet.
Kom i gang
Det er særdeles enkelt å opprette en Hootsuite konto og å koble til de sosiale mediene man ønsker. Man velger plattform, for eksempel Facebook, logger inn og får da opp en liste over alle de profilene, sidene og/eller gruppene man har rettigheter til i Facebook. Så er det rett og slett bare å huke av de man ønsker å administrere i Hootsuite.
Publisering av Instagram Stories må godkjenne på mobilen, og til det trenger man Hootsuite appen. Ikke noe i veien med det, men den må kobles opp mot og bekreftes i kontoen på nett og det gikk ikke som smurt. Den hang seg rett og slett opp så jeg måtte bare avbryte og har ikke fått den til etter utallige forsøk.
Jeg vil trekke frem 2 ting jeg opplevde som spesielt positive; Det første var invitasjonen en ‘’Hootsuite Masterclass’’ med 4 live treninger gjennom prøveperioden. Det andre var hvor enkelt det var å få utvidet prøveperioden fra 30 til 60 dager (fikk den på mail, den glapp, men da kom den på exit intent popup som jeg slo til på).
Brukergrensesnitt
Brukergrensesnittet i Hootsuite kan jeg lære meg å like. Førsteinntrykket er at det er både oversiktlig og enkelt. Selv om Hootsuite kommer med mye funksjonalitet opplever jeg at det lett å finne frem, hvilket vel plasserer dette brukergrensesnittet i kategorien intuitivt.
Startsiden har en praktisk sidemeny som gir rask tilgang til alle funksjoner i programmet. Den er designet veldig smal og gir god plass all annen informasjon på skjermen uten at det går utover brukervennligheten eller oversikten.
Grensesnittet er enkelt å navigere i og alle funksjoner oppleves som svært lett tilgjengelig. Selv om Hootsuite har mange funksjoner opplever jeg ikke systemet verken som overveldende eller uoversiktlig. Snarer tvert imot.
Sosiale Medier
Hootsuite har støtte for alle de vanligste sosiale mediene og bør derfor kunne dekke fleste bedrifters behov.
- TikTok Business
- YouTube
Her er det vel egentlig bare Snapchat som mangler i listen og som en del sikkert vil savne. Jeg har ikke funnet noe svar på hvorfor det er slik, men dette er faktisk tilfellet for 21 av de 22 SMM systemene på listen over de skal testes. Av de 22 er det bare ett som har støtte for Snapchat.
Man kan administrere både sider, grupper og profiler på Facebook fra Hootsuite. For å kunne legge til grupper må man riktignok både være administrator av gruppen og legge til Hootsuite som en godkjent app i gruppen. Det er en fordel å gjøre dette før du starter tilkoblingen. Les hvordan du gjør det her.
Det er enkelt å koble Facebook profiler, -grupper og -sider til Hootsuite. Det er like enkelt å koble til nye senere som det er å koble de opp første gang. Hver profil, gruppe og side teller som én konto, så hvis man legger til en av hver har man 7 kontoer igjen på Business planen.
Verdt å merke seg at det bare mulig å planlegge og publisere Facebook innlegg fra Hootsuite. Facebook Stories og Reels kan man verken publisere direkte eller planlegge fra Hootsuite.
Hootsuite støtter i utgangspunktet både personlige profiler, skaperprofiler og bedriftsprofiler på Instagram. Det er likevel anbefalt å tilknytte bedriftsprofiler. Det er fordi det kun er bedriftsprofiler på Instagram som har mulighet til direkte publisering fra Hootsuite. For personlige- og skaperprofiler kan man planlegge innleggene i Hootsuite, men de må godkjennes i Hootsuite appen før de kan publiseres.
Man har heller ikke tilgang på historiske data, rapporter og analyser fra verken personlige- eller skaperprofiler I Hootsuite. Det får du kun på bedriftsprofiler.
Hvis det er en personlig- eller skaperprofil man har på Instagram (det kan fort hende, jeg har tatt feil av det selv et par ganger) kan det være lurt å gjøre følgende før man kobler til Hootsuite:
- Konverter den personlige profilen eller skaperprofilen på Instagram til en bedriftsprofil. Les hvordan her.
- Koble Instagram bedriftsprofilen den samsvarende Facebook siden. Les hvordan her.
Mer informasjon om begrensningene for personlige- og skaperprofiler på Instagram og hvordan man best kobler Instagram til Hootsuite finner man i denne artikkelen.
Det er også verdt merke seg at for å publisere Stories på Instagram så må man ha Hootsuite appen satt opp mot Hootsuite kontoen. Stories må nemlig godkjennes i appen for at publiseringen skal effektueres (noe jeg som nevnt aldri fikk til å fungere).
Ved å koble til Twitter profiler kan man planlegge og publisere tweets fra Hootsuite. Oppkoblingen er både rask og enkel og du kan legge til så mange Twitter profiler du ønsker innenfor rammen av sosiale kanaler du har tilgjengelig. Hver Twitter profil teller som 1 kanal på prisplanen din.
I motsenting til Facebook, Instagram og flere andre sosiale plattformer hvor man koble til flere profiler, sider, profiler eller grupper, må man koble opp én og én Twitter profil dersom man skal koble til flere.
Man kan koble til både sider og personlige profiler på LinkedIn til Hootsuite. På den måten kan man både planlegge og publisere innlegg på bedriftssider og personlige profiler på LinkedIn direkte fra Hootsuite. Det er minst like enkelt å koble opp LinkedIn kontoer som alle andre typer konti. Hver enkelt side og profil teller som 1 konto på prisplanen.
Når man logger inn på LinkedIn i tilkoblingsprosessen får man opp en liste med profilen sin og de bedriftssidene man administrerer på LinkedIn. Det er bare å likke på de man ønsker å administrere i Hootsuite. Når man har merket de som skal med er det bare å klikke på ‘Done’.
TikTok Business
Man kan bare koble til TikTok Business kontoer til Hootsuite. Jeg fikk dessverre ikke testet tilkobling eller publisering til TikTok da jeg rett og slett ikke fikk lov av TikTok til å opprette en bedriftskonto. Fikk feilmelding om at det KUN var registrerte bedrifter som kunne opprette bedriftskonto. Å skrive firmanavnet identisk med slik det oppført i Brønnøysund som TikTok krevde hjalp heller ikke.
Når det er sagt, tilkoblingen til TikTok virket like enkelt som for de øvrige sosiale mediene. Les mer om hvordan man kobler opp TikTok business kontoen sin til Hootsuite her.
YouTube
Ved å koble dine YouTube kanaler til Hootsuite kan man publisere videoer direkte til flere kanaler samtidig. Hver YouTube kanal teller som 1 kanal på prisplanen.
Man kan enkelt legge til flere kanaler ved å gjenta oppkoblingsprosessen for hver kanal man har administrator tilgang til. Å koble til en kanal tar omtrent 30 sekunder så det er ikke den helt store tidsbruken vi snakker om.
Jeg testet én publisering til YouTube, og det fungerte helt fint. Jeg publiserer normalt til YouTube via Vimeo som jeg uansett må publisere på utenfor Hootsuite (og alle de andre plattformene for den saksskyld, for Vimeo er det ingen av dem som støtter).
Ved å koble Pinterest Boards til Hootsuite kontoen kan man enkelt planlegge og publisere Pins fra Hootsuite. Hvert Board teller som én kanal på prisplanen.
Jeg har ikke testet Pinterest funksjonene rett og slett fordi jeg ikke har en Pinterest konto å administrere. Så vidt jeg kan se er det like enkelt å koble til og bruke som de andre sosiale kanalene. Jeg får se om jeg kan få ordnet med dette til neste test.
Funksjoner
La oss ta en nærmere titt på alle funksjonene Hootsuite har å by på. Og dem er det ganske mange av. For ordensskyld bruker jeg de samme begrepene og navnene som brukes i Hootsuite.
Create
Dette er funksjonen man bruker for å lage, planlegge og publisere innlegg på de ulike sosiale kanalene. Du kan du enten bruke ‘Create’ snarveien i sidemenyen, eller klikke på ett de sosiale mediene øverst på Startsiden.
Bildetekst: Opprett nye innlegg fra Create i sidemenyen eller klikk på ett de sosiale media ikonene på toppen av startsiden.
Fra snarveien i sidemenyen kan man velge mellom Post (for publisering på Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og/eller TikTok), YouTube og Pinterest. Ved å klikke på Post fra sidemenyen eller ett av de sosiale media ikonene i toppmenyen eller åpner det seg en ‘New Post’ dialogboks.
Dialogboksen for publisering av nye innlegg på Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok og Twitter.
Jeg har testet publisering til Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og YouTube. Alle fungerer helt glimrende, og jeg har ikke en eneste gang opplevd at noen av tilkoblingene har feilet i løpet av de 2 månedene testen har pågått.
Man også har tilgang på en god del smarte funksjoner for publisering via Hootsuite.
- Med Ow.ly kan man forkorte lenker i innleggene direkte i Hootsuite og legge til sporing av lenkeklikk.
- Egen funksjon for å legge til emojier i innleggene.
- Man kan få hashtag forslag direkte i Hootsuite eller bruke RiteTag integrasjonen.
- Publisering av Stories og Reels på Instagram fra Hootsuite (selv om Stories må godkjennes manuelt i Hootsuite appen som jeg aldri fikk til å fungere).
- Skriver man på engelsk kan man få autokorrektur med Grammarly for både amerikansk-, britisk-, australsk- og canadisk engelsk.
Det er også en del funksjoner jeg savner i Hootsuite og som kunne gjort denne plattformen enda bedre.
- Det burde vært mulig å tilpasse bilder og videoer til hvert enkel plattform slik at disse kunne publiseres i mest gunstige formatene på samtlige. Skal du publisere det samme innlegget på Facebook (som har 1080 x 1080 som foretrukket bildeformat) og Twitter (som har 1600 x 900 som foretrukket bildeformat), må man legge det opp to ganger.
- Skulle veldig gjerne også hatt muligheten til å publisere Stories og Reels på Facebook i tillegg til Instagram.
Alt i alt er publiseringsløsningen til Hootsuite veldig bra og den har flere funksjoner og muligheter enn de fleste andre. Dersom man skal planlegge og publisere Stories eller Reels på Facebook må du altså bruke publiseringsverktøyene i Facebook eller Meta Business Manager i tillegg.
Search
Søkefunksjonen rakk jeg ikke å bruke spesielt mye, men den er sikkert kjekk å ha. Man kan enkelt søke og få treff fra både funksjoner i programmet og hjelpeartikler om emnet man søker på.
Den er sikkert gull om man står fast på noe og trenger et raskt svar, men det behovet dukket egentlig aldri opp hos meg i den perioden jeg testet Hootsuite. En liten skjult skryt der altså.
Inspiration
Dette er en annen funksjon jeg heller ikke fikk testet så mye. Men der jeg ikke er så begeistret over for Search funksjonen er jeg langt mer positiv til Inspiration funksjonen. Denne hadde jeg definitivt kommet til å bruke hvis jeg benyttet meg av Hootsuite i et lengre perspektiv.
Her kan man rett og slett finne og få inspirasjon og ideer til innhold til sosiale medier. Man kan søke på innhold i ulike kategorier basert på hvilket mål man har med innholdet. Kategoriene man finner eksempler på innhold til er konvertering, opplæring, inspirasjon og underholdning.
Hvis det er en ting som er sikkert så er det at man trenger litt ny inspirasjon fra tid til annen når man jobber med innhold på sosiale medier. Da er jo veldig greit å ha noe lett tilgjengelig i det systemet man likevel jobber i. Det kommer jo aldri til å bli den eneste kilden til inspirasjon (spesielt nå som vi befinner i post ChatGPT tidsepoken), men en veldig lett tilgjengelig og praktisk kilde til inspirasjoner det uten tvil.
Streams
Dette er annen funksjon i Hootsuite som jeg er ganske begeistret for, og som jeg gjerne skulle ha fått testet mer. Spesielt mot andre apper som for eksempel Notion.
Streams gir raskt tilgang på og oversikt over den informasjonen man ønsker. Man kan sette opp ulike Boards helt etter eget ønske. Ett Board kan inneholde flere ulike Streams og en Stream kan for eksempel være en Facebook side, planlagte innlegg for en Facebook side eller mentions av en Facebook side.
Det er litt forskjellig informasjon som kan hentes fra de ulike sosiale kanalene. Uansett så har man full fleksibilitet til å sette opp Boards og Streams akkurat slik man ønsker. Dermed får man raskt tilgang på akkurat den informasjonen man har behov for og man får den presentert på visuell og lett forståelig måte.
Som nevnt kan man også sette opp Streams fra flere apper med Hootsuite integrasjoner; Notion, Airtable, WordPress, Canva, Hubspot og Monday.com bare for å nevne noen.
Liker denne funksjonen utrolig godt og skulle som sagt veldig gjerne ha testet den ut enda mer.
Planner
I planleggeren har man en fin oversikt over alle innlegg, både planlagte og publiserte innlegg. Man kan velge mellom kalendervisning og innholdsvisning. I begge kan man enkelt sortere på hvilke innlegg som skal vises. Slik får man raskt oversikt over de innleggene man trenger oversikt over, når man trenger oversikt over dem.
I kalendervisningen kan man velge liste som vises innlegg for hver enkelt dag, ukes- eller måned. Under Content fanen vises innleggene i kronologisk rekkefølge med de nyeste innleggene øverst.
I både kalender- og innholds visning kan man sortere på hvilken eller hvilke sosiale kanaler man ønsker å vise innlegg fra. Man kan også sortere poster eller innlegg på status; kladd, planlagt, publisert, feilet eller frakoblet.
Det som skiller kalender- og innholds visning er ikke bare hvordan innleggene vises. Det er også litt forskjell på hvilke statuser man kan sortere innleggene på og hvilke typer innlegg som kan vises samtidig.
I kalendervisning kan man for eksempel velge å vise innlegg med ulike typer statuser i samme visning. I innholdsvisning kan man bare velge én status av gangen. Det også bare i innholdsvisningen man kan vise innlegg som krever godkjenning eller har statuser relatert til dette.
Man kan også opprette nye innlegg direkte fra både kalender- og innholdsvisning. En fin funksjon er forslag til tidspunkter for publisering i ukesvisningen.
Det høres kanskje mye ut, men som resten av Hootsuite er dette også intuitivt og lett å forstå. Klikker man seg rundt i planleggeren i et par minutter så skjønner man greia.
Listevisning
Kalender ukevisning
Kalender listevisning
Kalender månedsvisning
Innholdsvisning
Inbox
Dette er en veldig praktisk og viktig funksjon som man får inkludert i Hootsuite; én felles innboks for alle tilknyttede sosiale medier. Her får man samlet direktemeldinger og kommentarer på ett sted og kan huke av som ferdige etter hvert som man jobber seg gjennom.
Dette er ikke bare noe man sparer tid på, men det vil også kunne bidra til at man får svart og reagert raskere på meldinger og kommentarer på tvers av alle sosiale medier. Det betyr bedre kundeservice og økt engasjement som jo tross alt er noe kjernen av det vi driver med.
Man kan selvfølgelig svare på både meldinger og kommentarer og har full oversikt over alt på ett sted.
Hvis jeg skulle få innvilget ønske om to oppdateringer her ville jeg ønsket meg mulighet til å
- sortere på sosiale kanaler, altså for eksempel kun vise meldinger fra Facebook.
- tildele samtaler til brukere eller ansatte (mulig det finnes i de dyrere prisplanene med flere brukere inkludert)
Ellers er dette helt topp og like enkelt å forstå som alt annet Hootsuite.
Advertise
Dette er en funksjon jeg ikke har testet i det hele tatt, men her kan man altså administrere annonser på Facebook, Instagram og LinkedIn. Det vil si man kan administrere betalt fremming (boosting) av innlegg på disse kanalene via Hootsuite.
Her kan man opprette betalte annonsekampanjer som automatisk fremmer innlegg man har publisert. Innleggene som skal fremmes identifiseres basert på kriterier man angir. Man kan angi markedsføringsmål og tidslinjer, definere engasjementskriterier og målrette mot spesifikke målgrupper for å optimalisere annonsekostnader.
Som sagt har jeg ikke testet denne funksjonen fordi fremming av innlegg ikke har vært en del av markedstaktikkene i testperioden.
I Enterprise planen med tilpasset prising (planen under ligger på EUR 762/mnd) er det også inkludert mer avanserte funksjoner for annonseadministrasjon. Da denne testen er gjort med tanke på Startups og SMB er heller ikke denne ikke testet.
Analytics
Dette er spennende for absolutt alle I tillegg særdeles nyttig for alle som jobber litt mer systematisk med sosiale medier. Helt rått faktisk. La oss raskt gå gjennom analytics funksjonene i Hootsuite.
New Report
Her kan man lage og ta ut akkurat de rapportene man ønsker seg. Man kan bruke ferdige maler eller bygge sine egne. Velg hvilket eller hvilke sosiale kanaler man ønsker å inkludere i rapporten, hvilken periode den skal gjelde for og hvilke parametere som skal med.
Alle rapporter kan eksporteres som PDF eller Power Point. Med Business plan (fra EUR 762/mnd) kan man i tillegg laste ned rapportene som Excel og CSV filer.
All reports
Her finner man alle sine tidligere rapporter. Rapportene ligger i kronologisk rekkefølge med de nyeste øverst så man har rask tilgang om man skulle ha behov for å hente frem en rapport på nytt. Man kan enkelt rydde opp i listen og slette rapporter man ikke har bruk for lenger.
Benchmarking
Med benchmarking kan man se hvordan man måler seg mot konkurrentene sine. Det er 2 måter man kan gjøre dette på i Hootsuite.
Den første er bransje benchmarking. Man legger legger inn den bransjen man tilhører, så kan man se hvordan man måler seg mot andre bedrifter i samme bransje.
Bransjene man kan velge mellom var ganske få, og da blir de også både brede og generelle. Når testen i tillegg ble gjennomført på en liten Startup i en nisjebransje så fikk jeg ikke den helt store verdien ut av denne. Det betyr på ingen måte at den ikke er relevant, men det er kanskje litt sånn at jo større man er, desto mer relevant er den. I hvert til en viss grad.
Det som absolutt alle kan ha nytte av derimot, det er å kunne sammenlikne seg med sine direkte konkurrenter. Det kan man gjøre i Hootsuite Competitive Analysis.
Her kan man rett og slett legge til sine konkurrenters profiler eller sider på sosiale medier og se hvordan ens egne profiler presterer i forhold til konkurentenes. Det er bare utrolig kult uansett hvor liten elle stor man er. Det kan selvfølgelig også være veldig nyttig å følge med på.
Man kan legge til inntil 5 Instagram kontoer, 5 Facebook sider og 5 Twitter kontoer fra konkurrentene. Så er det bare å følge med og gjøre hva man kan for å slå dem på sosiale medier. Jeg savner selvfølgelig å kunne legge til LinkedIn her også, men det har visst noe å gjøre med hvordan LinkedIn deler slike data eller hvilke data de deler.
Organic reporting
Under Organic Reporting får man en raskt innsikt kjernedata.
Post performance presentere en liste av innlegg for en egendefinert periode. Man kan se ett sosialt media av gangen og velge hvilke av kanalene fra valgt media som skal vises. M an få engasjementsrate, rekkevidde og reaksjoner for hvert innlegg i den angitte perioden.
Best time to publish viser når følgerne er mest aktive på de ulike sosiale mediene, følgelig hvilke tidspunkter det lønner seg å publisere innlegg på. Dette kan være et nyttig verktøy å bruke når man planlegger publisering.
Man kan også sortere på hvilke typer innlegg som egner seg best for publisering når. Basert på om man ønsker økt rekkevidde, bygge merkevarekjennskap, økt engasjement eller å drive trafikk til for eksempel hjemmesiden.
Jo mere data man har i Hootsuite desto bedre blir anbefalingene. Jo flere følgere man har, desto mer relevant blir dette verktøyet.
Brand awareness gir en rask og visuell oversikt over hvilken rekkevidde man oppnår på de ulike sosiale plattformene. Man få antall følgere og rekkevidde inkludert endringer på disse i en gitt periode.
Post engagement rate gir en tilsvarende visuell presentasjonen av hvordan innlegg presterer på de ulike sosiale plattformene. I tillegg til engasjementsrate finner man reaksjoner, kommentarer, delinger og rekkevidde i denne rapporten.
Link clicks gir rett og slett en rask oversikt over hvor mange klikk man har på de ulike innleggende.
Rapport eksempler
Du finner 2 eksempler på nedlastede rapporter i Excel og Power Point filer her.
Mobilappen
Mobilappen er helt grei å bruke, den er ganske enkel og gir meg tilgang til det jeg trenger når jeg er på farten;
- oversikt over publiserte innlegg på alle de tilkoblede sidene og profilene
- en enkel publiseringsløsning
- kalender med oversikt over planlagte innlegg
- innboks
Det enkle er ofte det beste, og denne er nesten helt perfekt – jeg får bare ikke satt den opp mot kontoen for å godkjenne publisering av Instagram Stories.
Premium funksjoner
Jeg har ikke testet disse funksjonene da de bare er tilgjengelige for Business (fra EUR 762/mnd) og Enterprise (spesialtilpasset prising) versjonene av Hootsuite. De er ikke tilgjengelige for Professional (EUR 99/mnd) eller Team (EUR 249/mnd) versjonene.
Det skal sies at disse funksjonene ikke er inkludert i Business eller Enterprise planene heller, men funksjoner man må betale for i tillegg.
Employee Advocacy
En funksjon som hjelper ansatte til å dele bedriftens innhold på tvers av sine private sosiale medier. For bedriften betyr dette økt engasjement og rekkevidde, og man kan måle effekten av delinger de ansatte gjør.
Løsningen skal også gjøre det enklere for ansatte å dele bedriftens innhold i sine egne sosiale medier.
Social Selling
Øk leads og salg ved å la teamet få tilgang til produkter og funksjoner for social selling.
Social Customer Care
Engasjementsplattform for sosiale medier og meldinger som styrker bedriftens kundeservice på og i sosiale medier.
Review Management
Lar deg overvåke merkevareanmeldelser sammen med sosiale omtaler i Hootsuite.
Oppsummering
Det var kjernefunksjonene i Hootsuite. Et ganske omfattende SMM system med mange funksjoner i et brukervennlig grensesnitt. Jeg må innrømme at jeg har blitt litt Hoosuite fan.
Selv om prisen som starter på EUR 99/mnd er blant de stiveste i markedet vil jeg påstå at funksjonaliteten og kvaliteten lever opp de forventningene den prisen skaper.
Prising
Hootsuite har en enkel prismodell som gjør det lett å forstå hva du får i hver enkelt pakke. Man ser raskt hvilken man har behov for og hvilken pris man må betale for den pakken.
Hootsuite er ikke blant de billigste systemene på markedet, snarere tvert imot. Kvaliteten på systemet og all funksjonaliteten man får med vurderer jeg det likevel slik at man får verdi for de pengene.
Fordeler og ulemper
Fordeler
Jeg har vel ikke klart å holde det helt skjult at jeg er ganske begeistret for Hootsuite. Det er mye jeg er begeistret for her, men skal begrense meg til å trekke frem de 3 viktigste fordelene med Hootsuite etter mitt skjønn:
- Brukergrensesnittet er intuitivt og lett å forstå. Selv om man vil bruke en del tid på lære seg alt, er det relativt lett å komme i gang med basisfunksjonene og bygge videre på det.
- Mengden funksjonalitet. Man får mye for pengene og kan bygge ut med mer funksjonalitet og integrasjoner etter behov. Det er et bra sted å starte, men også noe man vokse ganske mye i.
- Det å kunne følge og sammenlikne seg med sine argeste konkurrenter er ikke bare gøy og motiverende, det er også svært nyttig å kunne lære for å bli bedre selv.
Ulemper
Det er ikke mye å trekke på Hootsuite, men det er noen småting som kunne vært bedre, og jeg vil trekke frem disse:
- Mangler funksjonalitet for å publisere Stories og Reels på Facebook.
- Ingen mulighet for å tilpasse bilder til hvert enkelt sosialt media i de tilfeller hvor disse er forskjellige.
- Jeg fikk aldri koblet opp Hootsuite appen mot Instagram og da røyk også publiseringen av Instagram Stories fra Hootsuite
- Rigid og lite fleksibel prisplan. Du får det det får og kan ikke legge til for eksempel ekstra brukere eller sosiale kanaler og da blir det fort veldig mye dyrere med litt bitte litte granne større behov.
Sammenliknbare plattformer
Med hensyn til funksjoner er Hootsuite først og fremst sammenliknbar med de andre Enterprise løsningene som skal testes; Agorapulse og Sprout Social.
Tester av sammenliknbare plattformer
Kommer…
Anbefaling
Hootsuite oppleves som et profesjonelt og godt verktøy. Det har mye funksjonalitet med et godt og intuitivt brukergrensesnitt som gjør programmet oversiktlig og enkelt å bruke.
Inngangsprisen på EUR 99 per måned for 1 bruker og opptil 10 sosiale kanaler ligger i det øvre prissjiktet. Det matcher godt med funksjonaliteten som også kan måle seg med de aller beste.
Alt i alt leverer Hootsuite svært omfattende funksjonalitet i et system som er lett å lære seg og lett å bruke. Jeg har sagt det utallige ganger, men det fortjener å gjentas at Hootsuite er veldig intuitivt og brukervennlig. I min bok er det stor fordel.
Jeg kan anbefale Hootsuite hvis man ønsker seg et system hvor man får mer enn bare enkel planlegging og publisering av innlegg. Da vil jeg spesielt trekke frem innboksen og analyseverktøyet som verdifulle funksjoner som mangler i de enklere og rimeligere systemene for social media management.
Terningkast: 5
Delta i debatten
Har du egne erfaringer med Hootsuite som du vil dele? Tips og triks som kan være nyttige for andre? Eller generelle spørsmål eller innspill til artikkelen? Ikke nøl med å bruke din stemme, legg igjen en kommentar eller spørsmål nedenfor.